شاسیبلند فرانسوی برای رقابت با پورشه از رشته کوه آلپ الهام گرفت

شاسیبلند فرانسوی برای رقابت با پورشه از رشته کوه آلپ الهام گرفت پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : این هفته در جهان خودرو: رونمایی از شاسیبلند جدید آلپین که با الهام از رشتهکوه آلپ طراحی شده، رقابت یکی از بزرگترین سازندگان تلفن همراه جهان با رولزرویس، چالشهای پیش روی مدیرعامل جدید استلانتیس و رونمایی از
شاسیبلند فرانسوی برای رقابت با پورشه از رشته کوه آلپ الهام گرفت
این هفته در جهان خودرو: رونمایی از شاسیبلند جدید آلپین که با الهام از رشتهکوه آلپ طراحی شده، رقابت یکی از بزرگترین سازندگان تلفن همراه جهان با رولزرویس، چالشهای پیش روی مدیرعامل جدید استلانتیس و رونمایی از باتری جدیدی که جنرالموتورز میگوید فصل تازهای را برای وانتهای الکتریکی رقم خواهد زد.
«ماشین مسابقه با کت و شلوار»
آلپین، زیرمجموعه ماشینهای لوکس شرکت رنو، با رونمایی از مدل جدید A390 به بازار شاسیبلندهای الکتریکی وارد شد. مراسم رونمایی این ماشین در کارخانه آلپین در شهر دیِپ در شمال فرانسه برگزار شد. در این مراسم علاوه بر مدیران آلپین و رنو، زینالدین زیدان، چهره سرشناس فوتبال و پیر گاسلی، راننده فرانسوی تیم فرمول یک آلپین هم حضور داشتند.
خودروساز فرانسوی A390 را ماشین مسابقهای که کت و شلوار پوشیده توصیف میکند. طراحان آلپین میگویند در طراحی این شاسیبلند از مدل اسپرت A110 کارخانه و رشته کوه آلپ الهام گرفتهاند.
آنتونی ویلان، مدیر طراحی آلپین در مراسم رونمایی گفت که A390 روح مدل A110 در کالبد ماشینی است که برای پنج نفر جا دارد.
ظاهر A390 تا حد زیادی به کانسپتی وفادار مانده که پاییز گذشته در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. بدنه فرم کوپه دارد و چراغهای روز که مجموعهای از مثلثهای نورانی است و رینگها که طرحی شبیه به دانههای برف دارند با الهام از رشتهکوههای آلپ طراحی شدهاند.



شاسیبلند آلپین روی پلتفرمی ساخته شده که گروه رنو برای ماشینهای سایز متوسط خود ساخته است. از این پلتفرم پیشتر در ساخت رنو سنیک و نیسان آریا استفاده شده است.
آلپین این پلتفرم را تغییر داده تا ماشینی قویتر و اسپرتتر بسازد. A390 یک موتور الکتریکی در جلو و دو موتور الکتریکی در عقب دارد که در قویترین مدل ۴۷۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل کمتر از چهار ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۲۰ کیلومتر در ساعت است. آلپین میگوید ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت کند.
اتاق A390 شبیه محصولات دیگر رنو اما لوکستر است. صندلیهای اسپرت ماشین علاوه بر تنظیم برقی، به گرمکن، سردکن و ماساژور مجهز است. فرمان با الهام از ماشینهای فرمول یک طراحی شده و دکمهای دارد که راننده با فشردنش میتواند برای ده ثانیه از حداکثر توان موتور استفاده کند. ماشین دو نمایشگر ۱۲ اینچی دارد که با سیستمعامل اندروید کار میکنند و امکاناتی مثل مسیریابی و دستیار صوتی با هوش مصنوعی گوگل در اختیار راننده است.
فیلیپ کریف، مدیرعامل آلپین در مراسم رونمایی A390 گفت که این ماشین آلپین را به بازارهایی جدید وارد میکند تا مشتریانی تازه پیدا کند.
A390 در پرفروشترین بخش بازار خودروی اروپا رقابت میکند. مدیران آلپین پورشه ماکان را رقیب اصلی این خودرو معرفی کردهاند، اما A390 با ماشینهایی مثل تسلا مدل Y، آئودی Q4، کوپرا تواسکان، پولستار ۴ و مازراتی گرکاله هم رقابت خواهد کرد.

رسانهها قیمت پایه قویترین مدل A390 را ۷۶ هزار یورو (۸۶ هزار دلار) اعلام کردهاند. یک مدل ارزانتر با موتور ضعیفتر هم از A390 فروخته میشود که قیمت پایهاش ۶۵ هزار یورو (۷۳ هزار و ۷۰۰ دلار) است.
آلپین از نامهای قدیمی در صنعت خودرو است و سابقهای هفتاد ساله دارد. این شرکت در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد. ژان رِدِله، بنیانگذار شرکت عاشق رانندگی در جادههای پیچ درپیچ کوههای آلپ بود ومیخواست ماشینهایش برای این جادهها مناسب باشد.
آلپین در دهههای شصت و هفتاد میلادی با مدلهایی مثل A110 در مسابقات اتوموبیلرانی بسیار موفق بود. رنو در سال ۱۹۷۳ آلپین را خرید و این شرکت تا دهه ۹۰ میلادی ساخت ماشینهای اسپرت را در گروه رنو ادامه داد. اما در دهه نود تولید آلپین متوقف شد تا سال ۲۰۱۷ که با ساخت نسل جدیدی از مدل A110 به بازار برگشت.
در برنامه جدید رنو برای آلپین قرار است این کارخانه تا سال ۲۰۳۰ هفت مدل الکتریکی داشته باشد، محصولاتش را در سراسر جهان بفروشد و هشت میلیارد یورو درآمد داشته باشد.

هواووی مقابل رولزرویس
شرکت فناوری چینی هواوی همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی شنژن در چین، ماشین لوکسی را که با همکاری کارخانه JAC تولید کرده به بازار عرضه کرد. مکسترو S800 در دو مدل هیبرید-الکتریکی و الکتریکی و با امکاناتی ساخته شده که با محصولات مایباخ، بنتلی و رولزرویس رقابت میکند.
مکسترو S800 از نظر اندازه از مرسدس-مایباخ کلاس S بزرگتر است و طراحی بدنه با ترکیبی از خطوط عمودی و افقی آن را شبیه به محصولات رولزرویس کرده است.
ماشین به امکاناتی مجهز است که معمولا فقط در لیموزینهای لوکس دیده میشود. اتاق با ترکیبی از چرم طبیعی، چوب مرغوب و قطعات کریستالی دستساز تزیین شده است. لامپهایی ریز در سقف نمایی از آسمان پرستاره و عبور شهاب سنگ را شبیهسازی میکنند.
سراسر داشبورد با سه نمایشگر پوشانده شده که با سیستمعامل هواوی کار میکنند. سیستم صوتی ماشین ۴۳ بلندگو دارد که تعدادی از آنها در پشتسری صندلیها است. صندلیهای عقب به ماساژور و سیستم تهویه مجهز است و میتوان آنها را کاملا خواباند. سرنشینان عقب همچنین میز تاشو، گاوصندوق و یخچال دارند.
قویترین مدل مکسترو قوای محرکه هیبرید-الکتریکی با قدرت ۸۵۱ اسب بخار دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۴.۶ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. این مدل با باک پر و باتری شارژ شده میتواند تا ۱۳۳۳ کیلومتر حرکت کند. مدل الکتریکی مکسترو با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت میکند.


هواوی این ماشین را به جدیدترین سیستم رانندگی خودرانش مجهز کرده است. این سیستم با کمک چهار رادار لیزری و بیش از ۳۰ دوربین و حسگر اطراف ماشین را زیر نظر میگیرد.
قیمت پایه گرانترین مدل مکسترو، یک میلیون و ۱۸۰ هزار یوان (حدود ۱۶۰ هزار دلار) است که از محصولات مایباخ، بنتلی و رولزرویس ارزانتر است. برای مقایسه، بهای گرانترین مدل مایباخ حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار یوان است و خریداران رولزرویس برای مدل گوست باید تا شش میلیون یوان پرداخت کنند.
هواوی علاوه بر قیمت رقابتی، روی علاقه خریداران چینی به ماشینهای ساخت این کشور حساب باز کرده است. این شرکت پیشتر با همکاری یک خودروساز نوپای چینی به نام «سرس» (Seres) خودروهای لوکس برقی با قیمت میانگین ۵۰۰ هزار یوان به بازار عرضه کرده که میگوید سال گذشته فروش آنها از بنز و بامو بهتر بود.
سایر خودروسازان چینی از جمله BYD هم با تاسیس برندهای لوکس و تولید خودروهایی با قیمت بیش از یک میلیون یوان میخواهند بخشی از بازار خودروهای لوکس چین را از رقبای خارجی بگیرند.

مدیر جدید استلانتیس
استلانتیس، آنتونیو فیلوسا، مدیر منطقه آمریکای شمالی این گروه را بهعنوان مدیرعامل جدید منصوب کرد. او جانشین کارلوس تاوارس شده است که دسامبر گذشته پس از کاهش سود و افت فروش شرکت از مقامش کنارهگیری کرد.
در ماههای گذشته درباره جانشین آقای تاوارس گمانهزنیهای زیادی مطرح بود. رسانهها از مدیران سرشناسی چون لوکا دی مئو، مدیرعامل گروه رنو، بهعنوان یکی از نامزدهای احتمالی این سمت نام میبردند. خبرگزاری رویترز هم از قول منبعی آگاه گزارش داده که سه نامزد خارج از شرکت برای این مقام بررسی شدند.
بازار بورس به انتخاب آقای فیلوسا واکنش سردی نشان داد و ارزش سهام استلانتیس در روز معرفی او کم شد. برخی منتقدان این انتصاب را تصمیمی از روی اضطرار ارزیابی کردهاند، اما شماری از تحلیلگران به پیشینه موفق آقای فیلوسا در بهبود رابطه با نمایندگیهای فروش در آمریکای شمالی اشاره کردهاند و آن را امتیازی مهم برای عبور شرکت از بحران دانستهاند.
استلانتیس در ماههای اخیر سهم چشمگیری از بازار آمریکای شمالی را از دست داده است. این شرکت در ایالات متحده مالک جیپ، کرایسلر، رم (Ram) و دوج است.

آنتونیو فیلوسا، ۵۲ ساله و ایتالیایی است. او کارش را در سال ۱۹۹۹ در شرکت فیات آغاز کرد و از سال ۲۰۱۸ مدیریت منطقه آمریکای لاتین را در گروه فیات–کرایسلر بر عهده گرفت. پس از تشکیل گروه استلانتیس در سال ۲۰۲۱، مدیریت این منطقه را در شرکت جدید ادامه داد. از دسامبر ۲۰۲۴ مدیریت منطقه آمریکای شمالی استلانتیس هم به او واگذار شد و بعدتر مدیر ارشد کیفیت شرکت هم شد.
رقابت فزاینده با خودروسازان چینی، کاهش رشد تقاضا برای خودروهای الکتریکی و وضع تعرفههای وارداتی دولت دونالد ترامپ از چالشهایی است که مدیر جدید استلانتیس با آنها روبرو است.
این گروه ۱۴ برند خودروسازی را در اختیار دارد که برخی از آنها در شرایط اقتصادی بدی هستند. تحلیلگران میگویند آقای فیلوسا ممکن است ناچار شود بعضی از این برندها را تعطیل کند؛ تصمیمی که میتواند او را مقابل اتحادیههای کارگری قرار دهد.
بزرگترین اتحادیه کارمندان استلانتیس در فرانسه از آقای فیلوسا خواسته است که برنامه تجاری این گروه را بهسرعت بازنگری کند و از شیوه مدیریتی اقتدارگرایانه دوران کارلوس تاوارس که بر کاهش هزینهها تمرکز داشت فاصله بگیرد.

باتری برای ماشین بزرگ
جنرال موتورز و شرکت الجی باتریهای جدیدی را نمایش دادهاند که برای وانتها و شاسیبلندهای بزرگ الکتریکی طراحی شده است. این باتریها از ترکیب لیتیوم و منگنز ساخته میشوند و جنرالموتورز و الجی میگویند در مقایسه با باتریهای معمولی لیتیوم-آهن-فسفات، ۳۳ درصد بیشتر انرژی ذخیره میکنند.
این باتریها از سال ۲۰۲۷ بهصورت آزمایشی در کره جنوبی ساخته میشود و تولید انبوه آن از سال ۲۰۲۸ آغاز خواهد شد. جنرال موتورز اولین خودروساز جهان خواهد بود که از این باتریها در محصولاتش استفاده میکند.
به گفته مدیران جنرال موتورز این باتریها در وانتهای الکتریکی آینده این کارخانه نقش اصلی را خواهند داشت. قرار است این ماشینها با یک بار شارژ بیش از ۴۰۰ مایل (۶۴۰ کیلومتر) حرکت کنند. این باتریها جای کمتری میگیرد و هزینه تولید را کاهش میدهد.
یکی از مزایای کلیدی فناوری لیتیوم-منگنز کاهش یا حذف کامل فلزات گرانقیمت و نایابی مانند کبالت و نیکل است. کبالت فلزی گرانقیمت با منابع محدود است و استخراج آن با مشکلات زیستمحیطی و حقوق بشری همراه است.

تعداد قطعات در ساخت این باتریها کمتر است و به گفته جنرال موتورز طراحی سادهتر علاوه بر کاهش وزن باعث بهینهسازی مصرف انرژی در ماشینهای بزرگ خواهد شد.
در حال حاضر سهم عمده هزینه ساخت ماشینهای الکتریکی مربوط به باتری است و جنرال موتورز امیدوار است با این فناوری جدید بتواند هزینه تولید را کاهش دهد.
با وجود این، برخی کارشناسان درباره عمر مفید این نوع باتری تردید دارند. فناوری لیتیوم-منگنز پیشینهای چند دههای دارد اما دوام آن نسبت به باتریهای نیکل یا فسفات کمتر بوده است. با این حال، جنرال موتورز میگوید این مشکل در باتریها جدید این شرکت برطرف شده است.
منبع: بی بی سی
شاسیبلند فرانسوی برای رقابت با پورشه از رشته کوه آلپ الهام گرفت
7CR کانال بازنشر خبری هفت (سیاسی – اجتماعی – اقتصادی – تکنولوژی و …)
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0