گازوئیل سه نرخی کجا خوب است کجا بد؟ / هزینه حمل بار چقدر اضافه می شود؟

گازوئیل سه نرخی کجا خوب است کجا بد؟ / هزینه حمل بار چقدر اضافه می شود؟ به گزارش خبرآنلاین، روزنامه ایران نوشت: طبق مصوبه دولت، قیمت سهمیهای همچنان به قوت خود باقی است. یک نرخ نیمهیارانهای به عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به عنوان نرخ سوم، برای گازوئیل تعیین شده است. کرامت ویس
گازوئیل سه نرخی کجا خوب است کجا بد؟ / هزینه حمل بار چقدر اضافه می شود؟
به گزارش خبرآنلاین، روزنامه ایران نوشت: طبق مصوبه دولت، قیمت سهمیهای همچنان به قوت خود باقی است. یک نرخ نیمهیارانهای به عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به عنوان نرخ سوم، برای گازوئیل تعیین شده است.
کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تأکید کرده است که «نرخ سهمیه گازوئیل ناوگان درون شهری و برون شهری تغییر نخواهد کرد و تنها ناوگانی که فعالیتی ندارند و یا بارنامه آنان غیرواقعی است، شامل افزایش قیمت خواهند شد.»
تبعات طرح
رضا رستمی، رئیس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی در گفتوگو با «ایران»، اجرای طرح گازوئیل 3 نرخی را دارای تبعاتی دانست. وی گفت: «مدیریت مصرف سوخت و مهمتر از آن جلوگیری از قاچاق با گازوئیل 3 نرخی خیلی سخت است و ممکن است نتیجه عکس هم بدهد.»
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی گفت: «50 درصد کاهش وبهینهسازی مصرف سوخت با نوسازی ناوگان محقق میشود. ولی گازوئیل سه نرخی برای ایجاد تخلف در تخصیص، فروش و قاچاق سوخت انگیزه بیشتری را فراهم میکند.
وی گفت: «با توجه به این شرایط ما معتقدیم سازوکار و زیرساختهای اجرای بنزین سه نرخی، جوابگو نخواهد بود.»
افزایش نرخ بهصورت پلکانی
سید جلال موسوی، نایب رئیس کانون کامیونداران ایران نیز در گفتوگو با «ایران»، به این موضوع اشاره کرد که قبل از سال جدید، شرکت ملی نفت موضوع دو نرخی شدن گازوئیل را مطرح کرد که با اعتراض فعالان صنف حملونقل مواجه شد و طرح اجرا نشد اما بعد از چند ماه موضوع گازوئیل سه نرخی مطرح میشود.
وی با تأکید بر اینکه گازوئیل 3 نرخی امکان اجرای ضعیفی دارد و اجرای آن قطعاً حاشیه ساز خواهد بود، گفت: «ما نیز تأکید داریم 300 تومان نرخ واقعی گازوئیل نیست، اما تفاوت قیمت در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه آنقدر زیاد است که افزایش قیمت یا 3 نرخی کردن مانع از قاچاق نمیشود. در حالی که اگر از زمان اجرای تغییر در سیاست سوخت یارانه از سال 88، هر سال مثلاً 5 درصد به قیمت گازوئیل اضافه میشد تا الان قیمت بهصورت پلکانی بیش از 50 درصد افزایش یافته بود.
نایب رئیس کانون کامیونداران ایران افزود: «کشتیها و شناورها سوخت را به میزان قابل توجهی قاچاق میکنند آنوقت مثلاً بیشترین اتهام قاچاق متوجه تخلف کم مصرف سوخت در بخش حملونقل است. اجرای برخی برنامهها مانند صدور بارنامه برخط یا کنترل محوطههای تولید و توزیع با پهپاد توانسته بخش قابل توجهی از قاچاق را مخصوصاً در شهرها و بنادر جنوبی مانند بندر عباس کاهش دهد.»
به گفته این فعال حوزه حملونقل، افزیش قیمت حمل بار که به افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی منجر میشود، با اجرای گازوئیل 3 نرخی اجتنابناپذیر است.
وی پمپهای عرضه سوخت آزاد را مهمترین نقطه در قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت: «این مراکز توزیع آزاد، سوخت را به کامیونهای خارجی مانند ترکیهای یا افغانستانی با قیمت بیشتر از نرخ تعیین شده کنونی (600 تومان) میفروشند و چون اختلاف قیمت بازهم به صرفه است، کامیونها گازوئیل را با نرخ بیشتر از نرخ آزاد میخرند و به بیرون از مرز میبرند.»
به نظر میرسد سیاست کنترل مصرف سوخت، سیاستی مطلوب است اما اجرای آن به تأمین زیرساختها نیاز دارد تا ناوگان فعال شبکه حملونقل متضرر نشوند. اجرای پلکانی تغییر نرخ، موضوعی است که از مشکلات سه نرخی شدن گازوئیل جلوگیری میکند، فعالان صنف حملونقل بر افزایش پلکانی قیمت تأکید دارند .
23302
گازوئیل سه نرخی کجا خوب است کجا بد؟ / هزینه حمل بار چقدر اضافه می شود؟
7CR کانال بازنشر خبری هفت (سیاسی – اجتماعی – اقتصادی – تکنولوژی و …)
برچسب ها :قاچاق سوخت (بنزین و گازوئیل) ، مصرف بهینه انرژی ، مصرف سوخت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0