به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تازه ترین نشست مدیران هنرستان های هنرهای زیبای سراسرکشور روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه با حضور معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری، مدیرکل دفتر موسیقی، مدیرکل هنرهای تجسمی و تعدادی دیگر از مدیران وزارت فرهنگ و وزارت آموزش و پرورش طی سه نشست تخصصی با موضوعات مختلف در تالار رودکی برگزار شد.
بازنگری و تحول در «فرهنگ»، «هنر» و «آموزش»
نادره رضایی معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از مدرسان، هنرآموزان و مدیران هنرستان های هنرهای زیبای سراسرکشوردر توسعه و ارتقای فعالیت های کمی و کیفی آموزش های هنری گفت: در این دوره بیش از هر چیز به دو موضوع مهم میاندیشم : نخست، سرنوشت نسل جدید و دوم، رونق بخشیدن به هنر. من بیش از هر زمان دیگری احساس میکنم نیازمند بازنگری اساسی در روندها، تعاریف، ساختارهای اداری و روشهای ناکارآمدی هستیم که صرفاً به تکرار آنها عادت کردهایم. پس اگر قرار باشد تحولی امیدبخش رخ دهد، باید نشانههای عینی داشته باشد. به جرات میگویم فراوانی تعداد مدیران و اشخاص خاص و صحبتهای تکراری در این جلسه اهمیت چندانی ندارد؛ آنچه مهم است، این که در نشست بعدی هزینههای حضور حداقل یک دانشآموز دختر و پسر از هر هنرستان را تقبل کنیم و بستری ایجاد کنیم تا خودشان بتوانند آزادانه درباره دغدغهها، چالشها و کمبودهایشان سخن بگویند.
معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای عالی آموزش و پرورش معتقدم آموزش و پرورش در عین اینکه مهمترین وزارتخانه هر کشور است، در کشور عزیزمان هم مهمترین و هم مظلومترین نهاد در کشور است. من در تعامل با دانشآموزان هنرستانها دریافتهام که در شورای عالی آموزش و پرورش، این نهاد بیش از هر زمانی نیازمند توجه جدی است.
رضایی ادامه داد: واقعیت تلخ این است که تصمیمات آن شورای عالی، در نهایت توجهی به نیازهای واقعی دانشآموزان ایران امروز ندارد. من معتقدم حضور نمایندگان واقعی دانشآموزان در شورای عالی آموزش و پرورش ضروری است. ما باید باور کنیم فاصله ما با جامعه و به ویژه با نسل جوان روزبهروز بیشتر میشود.
وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: نکته کلیدی اینجاست که همه ما – صرف نظر از جایگاه سازمانی – در چرخه بوروکراسی گرفتار شدهایم. ما روزانه تصمیم میگیریم اما کمتر به نیازهای واقعی مردم توجه میکنیم. در حالی که بخشی از حل این مشکل، ایجاد فضای گفتگوی واقعی با جوانان و باور به ظرفیتهای آنهاست. ما در عرصه عمومی، گاه با سناریوهایی مواجه میشویم که هدفشان اقناع صوری ماست. پس همه ما موظفیم خواسته منطقی و معقول، انرژی و اشتیاق جوانان را آموزش کارا و در مسیر توسعه برای ایران بهکار بگیریم و هر سیاستگذاری که این انرژی را نادیده بگیرد، محکوم به شکست است. من پیشنهاد میکنم در نشست بعدی، میزبان همکارانمان از وزارت آموزش و پرورش و فعالان فرهنگی استانها باشیم – کسانی که در سختترین شرایط، بار مسئولیت هنر را به دوش میکشند. ما باید با هم بیندیشیم که در شرایط امروز ایران چه باید کرد، و با جسارت بیشتر، تصمیمات درست – هرچند دشوار – را عملی کنیم. البته که تجربه این مدت به من آموخته که راه حلهای اساسی از طریق همفکری با صاحبنظران و توجه به فرصتهای موجود قابل دستیابی است. همه ما در کنارهم باید با نگاهی عقلانی و امیدوارانه گام برداریم، حتی اگر مسیر پرچالش باشد. ما بسیاری از راهها را حتی آغاز نکردهایم، چرا که در مسیر پرسنگلاخ از مواجهه با مشکلات و هزینههای احتمالی میهراسیم.
معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به اعتقاد من دیگر زمان آن گذشته که سیستم اداری ما مانند دهههای ۶۰ و ۷۰ عمل کند. نسل جدید حاضر است در چارچوبهای منطقی قرار گیرد، اما این به معنای پذیرش نظم یکطرفه نیست. بلکه ساختارها باید پویا باشند و فضای گفتگو دگرگون شود. به هرحال بنده از همه همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت اموراستان ها، دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری و عزیزان در آموزش و پرورش قدردانی ویژه ای می کنم و خوشحالم که در این مدت به واسطه همین تلاش ها و مساعدت ها توانستیم گام های کوچکی برداریم.
ما به زودی با سفرهای استانی، بیش از پیش در خدمت دوستان خواهیم بود.بنده معتقدم کانون تحولات واقعی در شهرستانهاست – جایی که امید زندهتر و امکان بهبود ملموستر است. البته که تهران را هم باید با نگاهی جدید دید. من امیدوارم از این پس بتوانیم جلسات مشترک پرباری بین حوزههای فرهنگ، هنر و آموزش و پرورش با محوریت نیازهای نسل جدید برگزار کنیم و مطمئنم با این رویکرد، شاهد اتفاقاتی نو و مثبت خواهیم بود
برابری آموزشی، نماد همبستگی ملی است
سید مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست توضیح داد: همانطور که شما به خوبی آگاهید، هنر یکی از ارکان هویت و فرهنگ ما و ظرفیتی بینظیر برای انتقال ایدهها و احساسات محسوب میشود. هنرستانهای هنرهای زیبا نیز برای ما جایگاه ویژهای دارند و سالهاست که همکاری بسیار خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتهاند. به نظر من این نشستها میتوانند به کاهش چالشهایی که خانم رضایی هم به برخی آنها اشاره کرد، کمک کنند. اگر بیاموزیم که با نگاهی ملی (و نه جزیرهای) دور یک میز بنشینیم و مسائل کشور را مطرح و حل کنیم، کار بزرگی انجام دادهایم. این همان رویکردی است که دکتر پزشکیان با تمام توان در نظام تعلیم و تربیت پیگیری میکنند و به نظرم این یک فرصت بینظیر است و نشان میدهد که ما به وفاق و همبستگی ملی نیاز داریم. خوشبختانه، این اراده در دستگاههای اجرایی به وضوح دیده میشود و ما در همین مدت کوتاه نیز شاهد آن بودهایم.
وی با ارائه آماری از آن چه در حوزه توسعه هنرستان های هنرهای زیبا بیان کرد: در گذشته، در هر استان حداقل یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه داشتیم و با همکاری وزارت ارشاد، افزایش این روند را پیش بردیم. همچنین، اولین المپیاد آموزش هنر را برگزار و شاهد اتفاقات بسیار خوبی هم در هنرستانهای جدیدالتأسیس مناطق محروم بودیم. ما در سال ۱۳۹۵ نیز کمک کردیم تا اساسنامه مدارس وابسته اصلاح شود و آموزش و پرورش بتواند امکانات بیشتری را به کار بگیرد. هدف اصلی هنرستانهای وابسته هم این است که از ظرفیت مراجع تخصصی در حوزه هنر (که شما عزیزان هستید) استفاده کنیم. ما آمادگی داریم تا با اصلاح اساسنامه، حتی دروس عمومی را نیز به گونهای تنظیم کنیم که فضای بیشتری برای همکاری فراهم شود. در هر حال، منابعی که در اختیار ما و شماست، اموال عمومی و بیتالمال هستند. بنابراین، نباید سختگیری بیموردی وجود داشته باشد. به مدیران کل استانها نیز تأکید کردهایم که به مسائل ملی بیندیشند و برای برابری آموزشی تمام دانشآموزان تلاش کنند. این همان چیزی است که رئیسجمهور محترم به صورت ویژه پیگیری میکنند یعنی برابری آموزشی، نماد همبستگی ملی است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت : ما اگر میخواهیم همه فرزندانمان از فرصتهای هنری در هنرستانهای تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهرهمند شوند، باید چالشهای پیش رو را با همکاری یکدیگر حل کنیم. در غیر این صورت، میتوانیم به وضعیت موجود ادامه دهیم و بگوییم: «چند صباحی آمدیم و رفتیم!» اما آنچه اهمیت دارد، این است که کاری انجام دهیم که در آینده، با مرور گذشتهمان، بگوییم: «ارزشش را داشت» ؛ و امروز، بالاترین مقام اجرایی کشور، تمامقد از نظام تربیت و آموزش باکیفیت دفاع میکند و اگر من و شما از این ظرفیتی که رئیسجمهور محترم ایجاد کرده، بهرهمند نشویم، فردا در برابر وجدان خود پاسخی نخواهیم داشت. به هر ترتیب این نشست برای من بسیار ارزشمند بود و شخصاً علاقهمند بودم که در خدمت شما باشم و از نظراتتان استفاده کنم. صحبتهای شما ایدهها و اندیشههای ارزشمندی دارد که میتواند به بهبود مسیر آموزش کمک کند. قطعاً وزارت آموزش و پرورش آمادگی کامل دارد تا با همکاری شما، شرایط بهتری برای دانشآموزان فراهم کند.
آذرکیش ادامه داد: به وجود تک تک مدیران عزیز، فرهنگیان، مربیان و همه عزیزانی که در سراسر کشور تلاش میکنند، افتخار میکنم. ما باید این کشور را با هم بسازیم، زیرا هیچکس از خارج نمیآید تا به ما کمک کند. اگر با هم متحد باشیم، میتوانیم ایران را آباد، مقتدر و امن نگه داریم. شما در هنرستانها تلاش میکنید تا محیطی امن، حمایتی و باکیفیت ایجاد کنید. دغدغههایی هم که مطرح کردید، نشان از دلسوزی و تعهد شما دارد. هدف شما ارائه آموزش باکیفیت و خروجی مطلوب از نظام تعلیم و تربیت است. دانشآموزان هنرستانهای هنرهای زیبا باید بتوانند آنچه را آموختهاند، در بازار کار و جامعه به خوبی به کار گیرند. ما باید دانشآموزانی تربیت کنیم که در دنیای هوش مصنوعی و متاورس، هم از فرصتها استفاده کنند و هم در برابر چالشها اقدامات مؤثری انجام دهند.
جمع آوری و تدوین نظام مسائل مربوط به هنرستان های هنرهای زیبا
محمدحسین اسماعیلی مدیردفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت امورهنری وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی هم در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه طی مدت زمانی که میزبان برگزاری نشست مدیران هنرستان های هنرهای زیبای سراسر کشور بودیم جلسات بسیار خوبی را برگزار کردیم و دوستان مسائل مختلفی را مطرح کردند . برهمین اساس قرار شده نظام مسائل مربوط به هنرستانها را جمعآوری کنیم. در حقیقت، همت همهجانبه در مجموعه وزارتخانه میتواند به رفع مشکلات کمک کند. در جلسه آتی شورای مدیران استانها هم موضوع آموزش و پرورش یکی از مهم ترین اولویت ها خواهد بود.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و حضور همکاران عزیزی که در مجموعه آموزش و پرورش فعالیت میکنند، و همچنین با نگاه ارزشمند جناب آقای دکتر صالحی و خانک رضایی به حوزه آموزش و هنرستانهای هنرهای زیبا، آینده روشنی را برای این حوزه متصور هستم. إنشاالله با کمک همه دوستان، بتوانیم این تحول را محقق کنیم. البته مسائل و مشکلات بسیار است؛ ما باید با تعهد و تلاش جمعی، به موضوعاتی مانند محتواها، استانداردها و منابع آموزشی بپردازیم که متأسفانه برخی از آنها قدیمی، ناکارآمد و بهروز نیستند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنرستانها ظرفیت بسیار عظیم و گستردهای دارند و ما میراثدار سابقه ۱۰۷ ساله این حوزه هستیم که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم چرا که آیندگان درباره عملکرد ما در این دوره قضاوت خواهند کرد. إنشاالله با همافزایی کنونی، بتوانیم گامهای مثبتی برداریم.
اسماعیلی دربخش دیگری از صحبت های خود در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: در مدیریت هنرستانهای هنرهای زیبا، از یک سو بحث تربیت هنرمند مطرح است و از سوی دیگرفرهیختگی، هنر و مسائل فرهنگی اهمیت ویژهای دارد. همچنین، مقررات آموزشی و چالشهای پنهان این حوزه نیز نیازمند توجه است. خوشبختانه در جلسات اخیر، نگاه فرهنگی بارها مورد تأکید قرار گرفته است. ضمن اینکه باید به این نکته نیز واقف باشیم که هنرستانهای هنرهای زیبا را نمیتوان با هنرستانهای فنی مانند برق، صنعت یا کشاورزی مقایسه کرد.
وی در پایان تاکید کرد: بهروزرسانی این حوزه نیازمند نگاهی ویژه است. خوشبختانه تعاملات جدیدی با آموزش و پرورش و دفتر تحول داریم و قرار است کارها از طریق کانال ما پیش برود. ما با کمک کارشناسان، هنرمندان و خبرگان این حوزه و با مشارکت هنرستانها، إنشاالله در سال آینده تحولی مثبت در آموزش ایجاد خواهیم کرد. آموزش و پرورش نیز این اختیار و تعامل را دارد تا با همکاری ما، این اتفاق را محقق کند.
براساس این گزارش نشست یک روز مدیران هنرستان های هنرهای زیبای سراسر کشور روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه سال جاری طی سه نشست تخصصی به میزبانی دفتر برنامه ریزی و آموزش هنری معاونت امورهنری وزارت فرهنگ در تالار رودکی تهران برگزارشد .
تبیین سیاست های و رویکردهای دفتر آموزش در حوزه های آموزشی و پژوهشی هنرستان های هنرهای زیبای و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیران هنرستان ها در کارگروه های آموزشی، اعتباری ، منابع انسانی و اداری از جمله موضوعاتی بودند که در نشست اول مطرح شد. ضمن اینکه بحث و تبادل نظر در موارد اعتباری و منابع انسانی و اداری ( با ارائه مطلب مدیران منتخب هنرستان ها)، بحث و تبادل نظر در موارد آموزشی نیز از جمله سرفصل های نشست دوم بودند.
در نشست سوم هم که با حضور معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی ، مدیرکل دفتر موسیقی، مدیر دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری ، مدیرکل هنرهای تجسمی، مدیرکل اموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش و جمعی دیگر از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مسائل تخصصی و آموزشی، بحث و تبادل نظر با محوریت حفظ، توسعه و افزایش بهره وری مسائل آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار گرفت.
۲۴۴۵۷
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0